Helsingin Varuskunnan urheilijat
Ennakkojuttu 2
Sandis sprint ja pika
- Alkusivu
- Kutsu
- Ennakkojuttu (Tammikuu 2006)
- Kuvia maastosta


Lähtölistat
- Sarjoittain
- Seuroittain
- Minuuttilista



Edelliset kisat:
- 2004
- 2005

Sandis sprint ja keskimatka 7.4.2006 Santahaminassa

Uusi maasto tarjolla

Runsaslumisen lopputalven jäljiltä on maastossa jäljellä vielä 15 senttimetriä lunta, mutta puuterimaisen lumen häviämiseen ainakin järjestäjät uskovat. Radat on suunniteltu pääsääntöisesti mäkien etelärinteille, joten pieni lumisuus maastossa ei haitanne kilpailua. Maasto on varsin monimuotoinen, lähtien keskieurooppalaisesta avoimesta lehtimetsästä päättyen jylhiin rantakallioihin. Näkyvyys koko maastossa on hyvä. Maastossa on harjoitusjoukon aikaansaamia pieniä uria.

Sprinttiratojen maasto on nopeakulkuista, polkujen, teiden ja asutuksen rikkomaa kangas- ja kalliomaastoa. Mäkialueet ovat 10 - 20 metrin korkeita. Radoista on yli puolet puistomaista. Rata tulee testaamaan rytminvaihtokykyä ja rasteille kykenee juoksemaan lähes täysivauhtisesti.

Keskimatkojen maasto on sama kuin sprinttisarjoilla, mutta kalliomaasto käytetään tehokkaammin hyväksi. Kallioalueet ovat paikoin pienipiirteisiä, joten maltti on tarpeen. Rytminvaihtokyky on tarpeen myös keskimatkoilla.

Kilpailualue on varsin pieni ja useat radat ovat ristiratoja. Ratasuunnittelussa on pyritty välttämään vastakkaisia liikesuuntia, mutta ristiinjuoksuja tulette kokemaan paljon kilpailun aikana. Pitäkää pää ylhäällä ettei yhteentörmäyksiä sattuisi. Rasteja maastossa on 75 kappaletta. Osassa aluetta rasteja on lähekkäin, joten tarkistakaa koodit. Radat ovat etenkin keskimatkalla runsasrastisia, joten kannattaa varmistaa oikealle rastille suunnistaminen. Pidemmillä keskimatkanradoilla on kohta, jossa juostaan molempiin suuntiin, mutta uskomme tien leveyden riittävän. Maaston avoimuudesta johtuen rastit on sijoitettu alhaalle.

Santahaminan silta on remontissa, joten kimppakyyti on suositeltavaa. Autolla tullessa kannattaa varata hivenen enemmän, koska tilapäisellä sillalla on vain yksi kaista käytössä. Harvoin jos koskaan lajimme on joukkoliikenteen päässä, mutta nyt bussilla nro 86 pääsee suoraan kilpailukeskukseen saakka. Kilpailukeskus sijaitsee päättöpysäkin läheisyydessä.

Alustavat ratapituudet:

Sarja Matka Rastien lkm Sarja Matka Rastien lkm
H21E 3.130 9 D21A 2.630 7
H21A 3.080 8 D20 2.300 7
H20 2.690 7 D18 2.300 7
H18 2.690 7
H21B 4.770 15 D21B 4.110 12
H35 4.730 15 D35 4.110 12
H40 4.490 15 D40 3.450 10
H45 4.350 14 D45 3.450 10
H50 4.190 13 D50 3.200 9
H55 4.020 12 D55 3.200 9
H60 3.710 12 D60 2.930 9
H65 3.450 10 D65 2.930 9
H70 3.200 9 D70 2.930 9
H75 2.930 9 D75 2.930 9
H80 2.930 9 D80 2.930 9
H16 4.110 12 D16 3.200 9
H14 2.480 10 D14 2.480 10
H13 2.200 9 d13 2.200 9
H12 2.010 6 D12 2.010 6
H10RR 2.000 5 D10RR 2.000 5


www.kokkens.net/sandis © T:mi Kokkens - 2005-6